De twaalfde dag

22 juli 2017 - Bergwitz, Duitsland

km: 101.6

Bernburg - Bergwitz

Een heerlijke dag qua temperatuur, 25 graden met af en toe een wolkje en een zonnetje. Vanaf de camping hebben we een doorsteek route genomen terug naar de route. We namen met moeite afscheid van de camping die zo mooi was!

Onze eerste koffie stop was Kuthen, zo rond de 25 km. Eindelijk kwamen de stadjes weer een beetje tot leven. Van ma tot do is het overal uitgestorven. Op de markt lekker wat fruit en groente gekocht voor onderweg. Mooi stadje kuthen met een mooie kerk.

Onze tweede stop was Dessau, waar we al snel op de route langs het Bauhaus museum kwamen. In de stad konden we lastig het 'hart' vinden om even wat te drinken. Uiteindelijk vertrokken we rond 15:00 weer uit Dessau waardoor ik een beetje in de stress raakte, want we moesten nog 50 km fietsen. Dit resulteerde in een zeer chaggie Floor en uiteindelijk ook Siem. Ik had even genoeg van het fietsen. Gelukkig kregen we een heel mooi stuk na Dessau en vrolijkte we weer langzaam op. We reden nog langs een verlaten stadje Oranienbaum, waar een heel groot kasteel leeg staat en hierdoor de hele stad er uitgestorven en verlaten uitzag. Een soort spookstad. Heel bizar.

Aan het eind van de middag reden we langs een oud mijnwerkersgebied waar nog een hele baggeraar te bewonderen viel. Het terrein werd ook gebruikt als festival terrein, er was net een festival geweest. Ferro polis heet het gebied. De laatste km waren het zwaarst langs een spoorbaan wat maar niet eindigden. Onze camping was prima, lekker aan het water gestaan. Siem nam nog even een duik.